(99%Penduduk Islam) Muslimah Kini Boleh Kahwin Kafir Di Tunisia

Mengulas tentang (99%Penduduk Islam) Muslimah Kini Boleh Kahwin Kafir Di Tunisia adalah hal yang cukup menarik, terlebih untuk anda yang memang sedang mencari (99%Penduduk Islam) Muslimah Kini Boleh Kahwin Kafir Di Tunisia. Nah kami sudah menyiapkan data yang cukup akurat untuk Anda baca, yang memang mengulas tentang berita atau kabar terkini tentang Malaysia.

Khabar yang sering kita dengan dari orang lain, mungkin masih membuat Anda penasaran dan ingin mengetahuinya, dan berusaha mencarinya di internet, dan tanpa sengaja menemukan situs malaysepekan.blogspot.com, maka Anda sudah berada di tempat yang tepat, karena kami memang menyediakan informasi dan khabar terbaru tentang malaysia, baik khabar politik, olahraga, sosial, jawatan kosong dan banyak lagi lainnya.

(99%Penduduk Islam) Muslimah Kini Boleh Kahwin Kafir Di Tunisia


BBC melaporkan semalam, Tunisia sebuah negara dengan 99% umat Islam, kini membatalkan larangan yang menghalang mana-mana wanita Islam daripada berkahwin dengan golongan bukan Islam. 

Jurucakap bagi Presiden Beji Caid Essebi membuat pengumuman tersebut dan mengucapkan tahniah kepada golongan wanita di negara tersebut kerana mencapai “kebebasan untuk memilih pasangan hidup sendiri.” 

Sebelum ini, mana-mana pasangan bukan Islam yang mahu mengahwini wanita Islam, perlu membuktikan mereka telah memeluk agama Islam sebelum dibenarkan berkahwin dengan muslimah di sana. 

Tunisia dianggap barat sebagai salah sebuah negara Arab yang paling progresif dalam perjuangan hak asasi wanita. 

Tekanan yang sama kini sedang dibangkitkan di nusantara terutamanya Malaysia berkenaan hak untuk wanita Islam berkahwin dengan pasangan bukan Islam. 

Ditambah dengan isu ratifikasi ICERD yang bakal memberi tekanan kepada mana-mana negara yang dianggap mengamalkan diskrimininasi berasaskan kaum dan agama. 

Peraturan dan undang-undang seperti tidak membenarkan perkahwinan berdasarkan perbezaan agama Islam versi Tunisia juga sebelum ini menjadi impian Wong Chin Huat dari Penang Institute untuk dijadikan versi amalan Islam di Malaysia. 

Wong Chin Huat, sebagaimana dilaporkan Menara.my sebelum ini pernah menyatakan jika PAS kalah dan Amanah dapat memenangi pilihan raya kelak, Malaysia akan dapat merasai Islam ala Tunisia dan bukannya Saudi atau Iran. 

Pandangan tersebut dikongsikan oleh Wong Chin Huat, Ketua Bahagian Kajian Politikal Dan Sosial badan pemikir DAP, Penang Institute pada satu forum yang dianjurkan badan itu sendiri, pada 25hb Januari lepas. 

“If this time PAS did not survive and Amanah survive better. That basically say PAS survival is a big question? This does not mean that Islam gonna fade out from Malaysian politic but it’s a different kind of Islam. It’s a different kind of political Islam. It’s not your Saudi or Iranian style but Tunisian style, its one that is going to be much more inclusive and so on.” 

YB Salahuddin Ayub dari Parti Amanah, walaubagaimanapun baru-baru ini, mengeluarkan kenyataan tegas bahawa pihak Parti Amanah tidak akan menyokong sebarang usaha meratifikasikan ICERD. 

Kenyataan tersebut dikeluarkan ketika umat Islam di Malaysia mula menyatakan rasa tidak berpuas hati dengan kenyataan demi kenyataan mengenai ICERD yang dikeluarkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Dr Mujahid Yusof Rawa dari parti yang sama. 

Kenyataan dari YB Salahuddin mengendurkan persepsi bahawa Amanah akan tunduk kepada desakan golongan Pro ICERD di dalam kerajaan. 

Tekanan dan fatwa-fatwa yang cuba membenarkan golongan muslimah berkahwin dengan golongan kafir juga pernah dikeluarkan oleh golongan seperti Professor Dr Siti Musdah Mulia dari Indonesia. 

Menara.my , sebelum ini pernah melaporkan cadangan dari Siti Musdah Mulia supaya membenarkan perkara ini berlaku. 

Beliau mendakwa kaum Muslimah berhak untuk mengahwini pasangan yang kafir, kerana terdapat khilaf ulama berkenaan perkara tersebut. 

Lagipun, keseluruhan hukum fiqh dalam perkahwinan hanyalah ciptaan manusia, dakwanya lagi. 

Beliau berkata, “Dengan proses globalisasi, tidak dapat dielakkan untuk manusia lebih mudah berhubung dengan sesama sendiri. 

Mengapa ianya diharamkan sedangkan ulama sendiri ada pandangan yang berbeza mengenai isu tersebut?” 

“Saya beritahu mereka bahawa keseluruhan hukum fiqh mengenai perkahwinan adalah rekaan manusia, tidak ada satu pun daripadanya bersumberkan faks dari syurga. 

Kenapa perlu takut? Tuhan tidak akan marah, Dia sungguh bijaksana,” katanya lagi.


-www.menara.my

Khabar Lainnya:
Memuat...

Itulah (99%Penduduk Islam) Muslimah Kini Boleh Kahwin Kafir Di Tunisia, yang dapat kami sampaikan untuk Anda. Semoga informasi yang kami sampaikan dapat mengobati rasa penasaran Anda tentang khabar terkini dan paling update yang memang Anda cari. Terima kasih sudah berkunjung ke situs ini. Sampai bertemu di artikel berikutnya.

0 Response to "(99%Penduduk Islam) Muslimah Kini Boleh Kahwin Kafir Di Tunisia"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel