Kenapa penarafan kredit petronas turun kepada Negatif

Mengulas tentang Kenapa penarafan kredit petronas turun kepada Negatif adalah hal yang cukup menarik, terlebih untuk anda yang memang sedang mencari Kenapa penarafan kredit petronas turun kepada Negatif. Nah kami sudah menyiapkan data yang cukup akurat untuk Anda baca, yang memang mengulas tentang berita atau kabar terkini tentang Malaysia.

Khabar yang sering kita dengan dari orang lain, mungkin masih membuat Anda penasaran dan ingin mengetahuinya, dan berusaha mencarinya di internet, dan tanpa sengaja menemukan situs malaysepekan.blogspot.com, maka Anda sudah berada di tempat yang tepat, karena kami memang menyediakan informasi dan khabar terbaru tentang malaysia, baik khabar politik, olahraga, sosial, jawatan kosong dan banyak lagi lainnya.

Kenapa penarafan kredit petronas turun kepada Negatif


Moody’s menurunkan rating Petronas dari stable to negative. Adakah saya terkejut dengan penurunan rating ini? Langsung tak terkejut.

Government mcm biasa, akan ignore rating agencies, moody’s ke, s&p ke, fitch ke.

Kenapa penarafan kredit petronas turun disebabkan memberi one-off special dividend rm30 billion? 

Petronas mmg net cash position. 

Tak timbul samada mampu bayar atau tidak. Kita tahu petronas dalam industri yang tertakhluk kepada harga minyak mentah dunia.

 Adakalanya, earning akan naik ada kalanya akan turun. Kita tengok 2014-2015 banyak syarikat minyak yg dlm supporting supply chain for oil and gas bungkus. Kita tengok sapura energy dari harga rm4.00 sekarang jadi rm0.30. Umw oil and gas (dah tukar nama velesto) dari rm3.00 ke rm0.255. Perisai petroleum dahulu merupakan darling dlm sektor dari pada rm1.70 jadi rm0.03 bertambah buruk lagi jadi PN17. SPAC yg menjadi hanya hibiscus, CLIQ dgn SONA semua kena refund balik. Only IOC dan NOC yg banyak capital boleh survive under market uncertainty. 

Kalau capital kena perah, nasib lah. Exxon mobil, bp dan shell dah banyak divest business yg tak berapa profitable dan focus pada core business. Shell rugi usd6 billion untuk projek carigali di Alaska. Shell juga divest oil sand drilling di canada.

There was a lesson learn from DIALOG CEO masa dia bagi talk when I was in Shell. Kenapa DIALOG masih stand still tatkala industri bermuram durja.

Ada orang komen apa salahnya amik duit petronas? 🤣🤣🤣.  Takpe, amik je, nak habihkan rizab tunai tu pun ok. Jangan tinggal sesen pun. 😂😂😂

Back to Moody’s rating, mereka berpendapat bahawa kerajaan mungkin akan buat benda yg sama lagi. Ia akan menjejaskan capability petronas untuk membayar dividen akan datang kerana moody’s mengandaikan harga minyak masih lagi tidak stabil. 

Kerajaan kehilangan pendapatan dari GST dengan tax holiday, gst refund dan blank fuel subsidi. 

Sendiri gali lubang, sendiri masuk lubang. malahan SST mungkin hanya dapat memberi pendapatan cukai hanya 1/3 dari pungutan gst. 

Cukai2 baru yang diperkenalkan pun tidak begitu progresif nak jana pendapatan tambahan. Maka, jalan pintas untuk menampung jangka pendek ialan milking the cash cow. Long term wise, tengok macam mana. 

Tentu kita rindukan hari rabu bukan, hari di mana harga minyak diumumkan naik atau turun. Welcome back wednesday.

Cartoon di atas adalah gambar lama yang diambil dari blog ahli pkr.

Oleh : ZaYed Zulfikri

Khabar Lainnya:
Memuat...

Itulah Kenapa penarafan kredit petronas turun kepada Negatif, yang dapat kami sampaikan untuk Anda. Semoga informasi yang kami sampaikan dapat mengobati rasa penasaran Anda tentang khabar terkini dan paling update yang memang Anda cari. Terima kasih sudah berkunjung ke situs ini. Sampai bertemu di artikel berikutnya.

0 Response to "Kenapa penarafan kredit petronas turun kepada Negatif"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel