Ia melibatkan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama anggota Kabinet dan mengikut laporan Bernama, pertemuan yang turut disertai timbalan-timbalan Menteri Pakatan Harapan itu hanya melibatkan pemimpin Melayu.

Dan intipati dalam program di Yayasan Kepemimpinan Perdana selama dua jam itu, Dr. Mahathir mengingatkan mengenai sejarah supaya mereka faham mengenai asal-usul negara ini - sesuatu yang disifatkan kena pada masanya. Difahamkan, turut disentuh soal Belanjawan 2019 dan agenda bumiputera.

Ini pastinya satu perkhabaran gembira ketika soal agenda Melayu, bumiputera dan Islam seakan diasak dari dalam dan luar yang seperti mahu melihat Malaysia baharu seolah-olah harus baru segala-galanya.

Sedangkan agenda bumiputera dan Islam adalah amanah merentas kepartian, tanggungjawabnya berada di setiap bahu mereka yang menerajui pemerintahan negara. Tidak ada siapa harus menjadi hero sebaliknya semua harus memainkan peranan.

Agenda bumiputera tidak pernah berakhir kerana hakikatnya seperti kata Dr. Mahathir hujung bulan lalu, Melayu sendiri masih menjadi kuli walaupun telah merdeka lebih enam dekad.

Perlembagaan Persekutuan adalah asas kepada agenda ini kerana dokumen undang-undang tertinggi negara telah memberi kebenaran untuk segala macam bentuk tindakan afirmatif dilaksanakan tanpa boleh menafikan hak sah kaum lain.

Agenda ini bukan kolot apatah lagi perkauman, ia harus subur sepanjang masa kerana inilah matlamat pengasas negara yang telah memateri kemas perkara-perkara berkenaan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Keresahan orang kampung akibat kejatuhan harga komoditi global selain pesawah dan nelayan yang mempunyai masalah tersendiri seperti disiarkan Utusan Malaysia harus diberikan pembelaan segera setelah Belanjawan 2019 tidak menepati harapan menggunung mereka.

Komen dan ulasan sesetengah anggota Kabinet Melayu dalam isu membabitkan Islam dan Melayu juga menghampakan ramai sehingga ketegasan untuk mengakui ICERD dalam keadaan tertentu tidak bersesuaian dengan Perlembagaan juga sukar dilontarkan.

Ini berbeza dengan Dr. Mahathir semalam yang tegas menyatakan usaha meratifikasi ICERD perlu ditimbang terlebih dahulu kerana ada peruntukan-peruntukan yang tidak sesuai dengan negara ini. Kenapa yang lain susah sangat? Jangan sampai lebih sudu dari kuah. - UTUSAN ONLINE