Apa Rakyat boleh Belajar daripada Pemilihan Majlis Peguam

Mengulas tentang Apa Rakyat boleh Belajar daripada Pemilihan Majlis Peguam adalah hal yang cukup menarik, terlebih untuk anda yang memang sedang mencari Apa Rakyat boleh Belajar daripada Pemilihan Majlis Peguam. Nah kami sudah menyiapkan data yang cukup akurat untuk Anda baca, yang memang mengulas tentang berita atau kabar terkini tentang Malaysia.

Khabar yang sering kita dengan dari orang lain, mungkin masih membuat Anda penasaran dan ingin mengetahuinya, dan berusaha mencarinya di internet, dan tanpa sengaja menemukan situs malaysepekan.blogspot.com, maka Anda sudah berada di tempat yang tepat, karena kami memang menyediakan informasi dan khabar terbaru tentang malaysia, baik khabar politik, olahraga, sosial, jawatan kosong dan banyak lagi lainnya.

Apa Rakyat boleh Belajar daripada Pemilihan Majlis Peguam


APA YANG RAKYAT BOLEH BELAJAR DARIPADA PEMILIHAN MAJLIS PEGUAM

1. Pemilihan Majlis Peguam (Malaysian Bar) 2019/2020 yang berlaku semalam (2 Dis) menunjukkan secara jelas kebangkitan golongan konservatif. Tetapi ramai yang silap faham dan berfikir bahawa ia berlaku kerana pengundi pengundi yang memilih golongan libtards sebelum ini telah berubah dan memilih golongan kanan. Hakikatnya tidak (Dan jika ada pun sedikit).

2. Yang berlaku sebenarnya adalah kebangkitan golongan senyap. Pemilihan Malaysian Bar acap kali dikritik disebabkan jumlah keluar mengundi yang rendah. [1] Pemilihan tahun lepas contohnya hanya menyaksikan 18.2% pengundi menunaikan tugas mereka.

3. Tetapi tahun ini berbeza. Saya bagi contoh calon kesayangan anda semua Siti Kasim. Tahun lepas beliau memperoleh 1,450 undi dan menduduki tempat ke 12. Tahun ini, jumlah undi kepadanya meningkat kepada 1,748 tetapi kedudukannya jatuh ke tangga ke 17 sekaligus menyebabkan beliau tersingkir [2][3]

4. Apa yang berlaku ialah jumlah yang mengundi meningkat mendadak daripada 3,279 pada tahun lepas kepada 5,512 pada tahun ini. Ini menunjukkan "majoriti senyap" yang selama ini malas nak mengundi dan malas ambil tahu mula bangun menunjukkan sikap dan pendirian mereka.[2][3]

5. Soalnya kenapa bangkit? Ayahanda saya (seorang kaunselor berdaftar) pernah bercerita bahawa antara sikap asas manusia adalah kita suka mengikut trend atau bersama dengan majoriti.  Dalam psikologi, ia dipanggil "social proof". Ia menunjukkan bahawa manusia mudah terpengaruh dengan persekitaran dan pandangan sekeliling semasa membuat keputusan. Istilah ini diperkenalkan oleh Dr Robert Cialdini pada tahun 1984 melalui bukunya, "Influence".

*6. Keadaan inilah yang sebenarnya berlaku pada PRU14. Trend ketika itu adalah menyokong Mahathir ialah cool, mengidolakan Guan Eng adalah elegan tetapi mempertahankan Najib adalah macai. Soal fakta sudah jatuh nombor 2. No 1 adalah trend.* 

*7. Atas sebab itu saya sangat mempertahankan Himpunan 812. Pemilihan Majlis Peguam yang berjaya dikuasai golongan pro status quo semalam menunjukkan bahawa rakyat hanya mahu atau berani bersuara dan bertindak JIKA mereka tahu mereka tidak bersendirian.*

8. Himpunan 812 adalah titik mula kebangkitan kaum peribumi. Ia akan menjadi trendsetter bahawa adalah sesuatu yang sangat "cool" untuk menjadi bangsa bumiputera. Adalah sesuatu yang sangat "elegant" untuk menjadi konservatif. Dan adalah sesuatu yang sangat "stylo" untuk menjadi Muslim yang berpegang kuat kepada akar agamanya.

9. Oleh itu sahabat2 ku, gagahkanlah dirimu Sabtu ini untuk bersama sama menjadi sebahagian daripada sejarah yang akan mengembalikan semula negara ini ke asas pembentukannya.

10. Kerana *percayalah pada hari ini, berdiam diri bukan lagi satu pilihan.* Silence were never an option!

Abdul Rahim Hilmi Zakariya
Peserta Himpunan 812 InshaAllah

#CelahGelegar 

Bacaan lanjut:

[1] http://m.utusan.com.my/berita/nasional/pemilihan-majlis-peguam-gagal-1.567358

[2] http://www.malaysianbar.org.my/bar_council_elections/results_of_bar_council_election_2019/2020.html

[3] http://www.malaysianbar.org.my/bar_council_elections/results_of_bar_council_election_2018/2019.html

[4]
 http://www.astroawani.com/berita-politik/melayu-tidak-daftar-undi-bn-berdepan-jalan-getir-pru14-168935

Khabar Lainnya:
Memuat...

Itulah Apa Rakyat boleh Belajar daripada Pemilihan Majlis Peguam, yang dapat kami sampaikan untuk Anda. Semoga informasi yang kami sampaikan dapat mengobati rasa penasaran Anda tentang khabar terkini dan paling update yang memang Anda cari. Terima kasih sudah berkunjung ke situs ini. Sampai bertemu di artikel berikutnya.

0 Response to "Apa Rakyat boleh Belajar daripada Pemilihan Majlis Peguam"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel